woensdag 29 januari 2014

De moestuin

Enkele weken gelden gaf ik een doelenweekend.  Een van de dames die meedeed had als doel - het aanleggen van een moestuin.

Zelf ben ik sinds vorig schooljaar helemaal moestuin crazy.  Dat heeft verschillende redenen.  Ik kreeg twee jaar terug van mijn dochter voor mijn verjaardag een boek over vierkante meter tuinieren.  En dat is helemaal mijn ding.

Gelukkig vond ik een willige sponsor die ons 8 bakken schonk.  Geen vierkante, maar wel hele mooie.  Even aan mijn collega's jas trekken en een trip naar het tuincentrum later was de Mannaz moestuin geboren.



De datum op de foto klopt dus niet :-)  Het was toen 19 mei.  Beetje laat om nog te beginnen ...


Niets zo lekker als om half 12 naar de moestuin lopen en daar zelf je groentjes uitkiezen die een uur later op je bord liggen.  Vol vitamientjes en zoooooo lekker!

Juni - de erwtjes komen boven

en de aardappelen

En zo zag de tuin er in augustus uit ;-)
 


 

Ik zou echt niet meer zonder kunnen.

Deze winter was ik bij mijn moeder.  Op een koude zaterdag avond bekeken we programma's van Wim Lybaert.  Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een boek van hem in de bieb.  'Mijn moestuin'.


Wanneer Wim Lybaert moestuiniert, spat de passie van het scherm. Wanneer hij zaait, plant, oogst of kookt, valt er voor iedereen wat te leren.

Nu bundelt hij zijn kennis, passie en ervaring in een compleet moestuinboek, dat zowel de groenteleek als de doorgewinterde moestuinier zal aanspreken. Want of je nu alleen wat in bakken en potten wilt kweken, het bij een vierkante meter houdt of een echte lochting van 200 m² ambieert, Wim vertelt je precies hoe je er een succesproject van maakt, van de eerste bestelling zaden in januari over de intense lente, de superoogsten in de zomer tot de allerlaatste wintergroente in december. En met de nodige weetjes en trucs om de lekkerste tomaten te kweken, de wortelvlieg te verschalken, een eigen aspergebed aan te leggen of de perfecte compost te ‘oogsten’.

Echt een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten