Steeds meer leerlingen problematisch afwezig op school

 

Steeds meer leerlingen problematisch afwezig op school

21 mei 2024 door Belga

Meer leerlingen hebben vorig schooljaar aangeklopt bij het CLB dan voor de coronapandemie. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Centra voor Leerlingenbegeleiding. De CLB's begeleidden ook opvallend meer leerlingen die problematisch afwezig zijn op school. Daarnaast is er een duidelijke stijging van het aantal geschorste leerlingen.

In het schooljaar 2022-2023 waren 30.254 leerlingen ongewettigd afwezig, of frequent of langdurig ziek, ofwel 2,46 procent van de hele leerlingenpopulatie. Dat zijn er 27 procent meer dan voor de pandemie. "Afwezigheden zijn een sterke voorspeller van vroegtijdig schoolverlaten," stelt Lotte Meulewater van CLB GO!. "Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer leerlingen het onderwijs verlaten zonder voldoende kwalificaties."

Nog blijkt dat 4.457 leerlingen in contact kwamen met het CLB vanwege een (mogelijke) schorsing. De afgelopen vier schooljaren nam dat aantal sterk toe. Vorig schooljaar ging het om 0,37 procent van alle Vlaamse leerlingen. Dat percentage ligt bovendien hoger in het buitengewoon onderwijs dan in het reguliere onderwijs. De CLB's wijzen erop dat het recht op onderwijs van deze leerlingen in gevaar komt.

Verder kwam vorig schooljaar meer dan de helft van alle leerlingen in Vlaanderen en Brussel in contact met een CLB (691.238 leerlingen, oftewel 56 procent). Over de jaren heen blijft dat percentage stabiel, maar het aantal interventies per leerling neemt wel toe. De begeleiding door de CLB's wordt dus intensiever.

Voor de aanpak van complexere problemen, zoals verslavingsproblematieken en kwetsbare- en multiprobleemgezinnen, werken de CLB's samen met organisaties die instaan voor intensievere en specifiekere jeugdhulpverlening. Toch worden CLB's maar al te vaak geconfronteerd met wachtlijsten en aanmeldstops bij de welzijnspartners. "Daardoor moeten onze CLB'ers veel meer tijd investeren in overbruggingshulp om jongeren te helpen," legt Karen Dobbelaere van onderwijskoepel OVSG uit. "Dat zet druk op de werking van de CLB's, waardoor we niet voldoende kunnen inzetten op preventieve maatregelen. En net die zijn nodig om onder meer definitieve uitsluitingen te vermijden."

De CLB's doen daarom een "dringende oproep" aan de welzijnspartners voor een meer gecoördineerde aanpak om samen de versnippering in het hulpverleningslandschap voor jongeren tegen te gaan.


Er zijn heel wat oplossingen!

Bij Mannaz vzw begrijpen we de uitdagingen waar leerlingen, ouders en scholen voor staan als het gaat om problematische afwezigheid, schorsingen en de complexiteit van jeugdhulpverlening. Onze vier "klaverblaadjes" bieden een breed scala aan oplossingen om deze problemen aan te pakken en te voorkomen:
 

Mannaz Moments

Mannaz Moments is specifiek ontworpen voor hoogbegaafde/hooggevoelige jongeren die niet naar school gaan vanwege ziekte, een schooltrauma, depressie of na een opname in de psychiatrie. Hier vinden ze tijd en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Tijdens elke Mannaz Moments periode van 5 tot 9 weken kunnen jongeren zich bezighouden met zelfontplooiing en het ontdekken van nieuwe perspectieven. De aanwezigheid op dinsdag en donderdag is essentieel voor de interactie en het sociale contact tussen jongeren. Kosten: €35 per dag.
Klik om meer te lezen.


Mannaz Time-Out

De Mannaz Time-Out is bedoeld voor gevoelige jongeren die op het randje van een burn-out, depressie of schoolmoeheid staan, maar wel nog naar school gaan. Het is een plek waar jongeren tot rust kunnen komen, ankerpunten kunnen vinden om verder te gaan, de druk kunnen verminderen, en een nieuw perspectief kunnen ontdekken. Jongeren blijven op maandag, woensdag en vrijdag naar school gaan, waardoor ze hun schoolloopbaan niet onderbreken. Kosten: €35 per dag.
Klik om meer te lezen

 

Mannaz Academy

De Mannaz Academy richt zich op begeleiding en ondersteuning van jongeren die hebben gekozen voor huisonderwijs. We bieden een dynamische omgeving van gelijkgestemden en geloven in de kracht van zelfgestuurd leren. De jongeren komen op maandag en vrijdag naar de Academy. Onze uitdagende SOLE-projecten (Self Organized Learning Environments) stimuleren de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van onze studenten. Kosten: €35 per dag.

Primaria: Voor hoogbegaafde kinderen in de lagere school die gewoon naar school gaan en op dinsdag en donderdag SOLE-projectwerk doen bij Mannaz. Kosten: €30 per dag.
Klik om meer te lezen

Secundarium: Voor jongeren die al huisonderwijs volgen en op maandag en vrijdag naar de Academy komen. Kosten: €35 per dag.
Klik om meer te lezen


Mannaz School

De Mannaz School vormt de kern van ons aanbod en biedt voltijds onderwijs aan. We creëren een knusse en ontspannen omgeving waarin elk kind zichzelf kan zijn, zonder de constante prestatiedruk die vaak gepaard gaat met traditionele onderwijsinstellingen. Onze aanpak is gebaseerd op de vier pijlers van Kurt Hahn: lichaamsbeweging, dienstbaarheid, projecten en expedities. We werken met zelfstudie, ondersteund door een team van meer dan 60 online vrijwilligers, vaak experts in hun vakgebied. Dit maakt ons de enige school in Vlaanderen die haar leerlingen volledig à la carte onderwijs kan aanbieden.

Zoals bij alle privé scholen in Vlaanderen, behalen de leerlingen van de Mannaz School hun diploma via de Centrale Examencommissie. Kosten: €35 per dag.
Klik om meer te lezen

 

Meer informatie over ons volledige aanbod kun je lezen op onze website: www.mannaz-agora.be.

Opleidingen bij Mannaz vzw

Bij Mannaz vzw bieden we ook specifieke opleidingen aan voor degenen die zelf een verschil willen maken in het onderwijslandschap:
 

Mannaz Mentor Opleiding

Voor iedereen die een eigen Mannaz Unit wil starten. Deze opleiding biedt de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren voor jongeren.
Klik om meer te lezen


Mannaz Tutor Opleiding

Voor iedereen die een huisonderwijsgroep wil starten. Deze opleiding richt zich op het begeleiden van huisonderwijs en het opzetten van een gestructureerde en effectieve leeromgeving voor kinderen die niet naar traditionele scholen gaan.
Klik om meer te lezen

Reacties

Populaire posts