"Hoogbegaafdheid
wordt nog vaak als een luxeprobleem gezien, terwijl veel hoogbegaafde
kinderen zich zeer eenzaam en onbegrepen voelen. Passend onderwijs en
begeleiding zijn daarom noodzakelijk. Alleen zo kunnen hoogbegaafde
leerlingen zich optimaal ontplooien."
Michelle Dewulf, coördinator postgraduaat Hoogbegaafdheid, Hogeschool PXL
"Hoogbegaafde leerlingen behalen altijd goede resultaten."
"Een hoogbegaafde leerling is slim genoeg, die komt er wel op eigen houtje."
Hoewel
deze misvattingen vaak gehoord worden, is het verrassend hoe vaak
hoogbegaafde leerlingen onderpresteren, en soms zelfs vroegtijdig de
school verlaten zonder diploma. Communicatie tussen ouders en
leerkrachten loopt vaak muurvast, met ernstige gevolgen voor het welzijn
en de toekomst van de leerling en zijn gezin.
In
tegenstelling tot wat nog steeds wordt gedacht, hebben hoogbegaafde
leerlingen ook de juiste ondersteuning en begeleiding nodig om optimaal
gebruik te kunnen maken van hun unieke capaciteiten. Uit de ervaringen
van ouders blijkt dat de kwaliteit van de communicatie tussen ouders en
leerkracht en de mate van ondersteuning die in de klas wordt geboden
vergroot wanneer er meer en intensere communicatie is met elkaar. Als
deze communicatie, zoals in het genoemde voorbeeld, verstoord raakt, kan
dit leiden tot het wegvallen van de benodigde ondersteuning, met
ernstige gevolgen voor het onderwijs van de betreffende leerling.
|
Reacties
Een reactie posten