donderdag 13 oktober 2011

Mama's slikken tot 30 pilletjes Motilium per week

 
 
De Vlaamse Organisatie voor Vroedvrouwen (VLOV) adviseert vrouwen die moeite hebben met borstvoeding, grote dosissen Motilium. Het maagmedicijn verhoogt de melkproductie, maar zou volgens recente studies hartstilstand veroorzaken. ‘Maandenlang heb ik tot zes keer per dag Motilium genomen. Wat heb ik in hemelsnaam gedaan, denk ik nu.'
Volgens recente studies verhoogt het maagmedicijn Motilium de kans op hartritmestoornissen, zo berichtte deze krant gisteren. Dat is problematisch voor de kersverse mama's die op internetfora honderduit vertellen over de hoge dosissen Motilium die ze - vaak op doktersadvies - slikken. Daarmee willen ze borstvoeding vergemakkelijken.

‘De belangrijkste tip die ik kreeg om mijn melkproductie te stimuleren, is tot vier keer per dag Motilium nemen.' Of nog: ‘Al bijna drie maanden neem ik Motilium. Afbouwen durf ik niet, nochtans slik ik meer dan dertig tabletten per week.'

Verboden volgens bijsluiter

Hoewel veel mama's hun bedenkingen hebben, stellen ze elkaar gerust: iedereen kent wel een gynaecoloog, lactatiedeskundige of vroedvrouw die verzekert dat Motilium veilig is voor mama en kind. Alleen: recente studies tonen aan dat Motilium, en zeker hoge dosissen ervan, de kans op hartritmestoornissen en plotse dood met vier keer kan verhogen (zie Het Nieuwsblad van gisteren, nvdr.).

‘Angstaanjagend nieuws als je het medicijn maandenlang genomen hebt', vertelt Mine Dalemans (40) uit Lummen. Zij nam Motilium tot zes keer per dag op aanraden van haar eigen gynaecoloog. Nochtans is het medicijn verboden: Motilium wordt uitgescheiden in de melk die baby's krijgen en het is onduidelijk of dat schadelijk is voor het kind. Maar, net als veel andere vrouwen, werd Dalemans verteld dat er absoluut geen gevaar was.

De Vlaamse gynaecologenvereniging ontkent dat ze Motilium aanbeveelt aan vrouwen die borstvoeding geven. De Vlaamse Organisatie voor Vroedvrouwen (VLOV) daarentegen geeft de praktijk wél toe. ‘Wij raden inderdaad maximaal drie keer per dag twee tabletten aan', zegt voorzitster Marleen Reys. ‘Maar dat is pas de laatste optie. Natuurlijk proberen we eerst andere, natuurlijke methodes uit.'

De organisatie zal naar eigen zeggen nieuwe onderzoeken aanvragen en haar praktijk aanpassen, als zou blijken dat de verontrustende bevindingen over Motilium kloppen.

‘Voor mij is het nu te laat', zegt Dalemans. ‘Hoeveel pillen ik in totaal genomen heb, weet ik niet, maar het zullen er genoeg geweest zijn. Nu weet ik wel beter. Als ik vandaag opnieuw zou bevallen, geef ik nog liever flessenvoeding dan dat ik Motilium slik.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten