zaterdag 7 mei 2011

Genieten van een optreden van “Abba the Show”

 

Vandaag deel ik graag een post met je van Jos Leendertse, de HSP Coach. (http://www.escensus.nl)

Na een aantal weken hard werken en diverse tegenvallers had ik het vorige week helemaal gehad. Ik kreeg het koud, hoofdpijn, sliep slecht en vond het moeilijk om afstand te nemen van mijn werk en me te ontspannen. Waarschijnlijk zat er ook wel iets van griep of verkoudheid bij maar ook dat is vaak een signaal van vermoeidheid. Gelukkig had ik enkele weken geleden samen met mijn vriendin wat leuke dingen gepland waar ik me al een tijdje erg op verheugde. Één daarvan was het optreden van “Abba the Show” in de Heineken Music Hall in Amsterdam.
Ooit heb ik een uitnodiging voor een ander optreden afgezegd omdat ik toen van mezelf wist dat ik niet tegen de drukte en het geluid kon. Ondanks mijn leerproces de afgelopen jaren had ik nog niet zoveel drukte en geluid meegemaakt en was ik toch ook wel benieuwd hoe dit zou verlopen en of ik mijn eigen grenzen zou tegenkomen. De avond was geweldig. We hebben ontzettend genoten. De grote hoeveelheid mensen deed me niets en ik kon heerlijk genieten van de muziek en de sfeer. Wat een verschil met vroeger. Allemaal verschillende mensen die ieder op hun eigen manier van het optreden genoten en net als wij steeds meer meegingen met de muziek. 
Als coach maak ik heel bewust mee wat dit allemaal met mezelf doet en elke ervaring gebruik ik om mijn vaardigheden en aanpak bij coaching verder te ontwikkelen. Ik was dan ook heel blij om te ervaren dat ik kon genieten van alles om me heen zonder me af te schermen.
Vaak lees of hoor je dat je je als hooggevoelig persoon moet afschermen van je omgeving. Dat heeft als nadeel dat je je zelf ook afschermt voor anderen en in je eigen coconnetje leeft. De methode die ik gebruik in mijn coaching is er op gericht dat je je juist bewuster wordt van je omgeving, je eigen gevoel sneller herkent en hiermee beter leert om te gaan.
Om beter te leren omgaan met je zintuigen pas ik vaak zelfhypnose toe. Je maakt dan onder mijn begeleiding een virtueel dashboard in je hoofd waarmee je alle zintuigen kunt bijregelen. Dit lijkt ingewikkeld maar doordat het onder zelfhypnose gebeurt zorgt je onbewuste er voor dat het automatisch verloopt. Hieronder lees je een korte reactie van één van mijn klanten.
Beste Jos,
Onlangs, heb jij in verband met mijn bovenmatige gevoeligheid qua horen, zien en voelen mij in trance gebracht en een paneel in mijn onbewustzijn geinstalleerd. Dat paneel bevat o.m. volumeknoppen voor horen, zien en voelen, die ik kan reguleren en een zgn. chunkknop die ook gereguleerd kan worden.
Ik vond / vind het heel fijn dat je dit paneel bij mij hebt willen installeren en heb er veel baat bij. Dank!

Hartelijke groet, Marielle
Zelfhypnose kan ik je via dit bericht niet laten ervaren maar wel een andere oefening die je kunt toepassen als je last hebt van geluid:
  • Je merkt dat je last hebt van het geluid
  • Concentreer je dan op een plek tussen je oren en stel je voor dat je daar zelf staat
  • Stel je nu ook eens voor dat je van binnen uit je hoofd naar de binnenkant van je oren kijkt en daar twee schuifregelaars ziet. Aan elk oor één
  • Je kunt deze schuifregelaars nu zo bedienen dat je je gehoor gevoeliger zet of juist minder gevoelig. Je zet ze nu minder gevoelig
  • Als je je oren hebt bijgeregeld stap je weer uit je eigen hoofd en merk je dat je minder last hebt van het geluid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten