Hoogbegaafde
jongeren verwerken informatie snel en diep. Hun brein maakt complexe
verbindingen, ziet verbanden die anderen ontgaan en denkt vaak meerdere
stappen vooruit. Maar dat betekent niet dat ze automatisch goed leren
studeren.
Integendeel: veel hoogbegaafde jongeren hebben lange tijd ‘op inzicht’
kunnen werken. Ze onthouden makkelijk, begrijpen snel, en kregen in de
lagere school zelden écht moeilijke opdrachten die hen leerstrategieën
bijbrachten.
Wanneer het tempo in het secundair plots stijgt, én er grotere
hoeveelheden leerstof verwerkt moeten worden, botsen ze vaak op hun
grenzen. En dan duikt voor het eerst een ongemakkelijk gevoel op: "Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken."
Wanneer
daar ook nog hoogsensitiviteit meespeelt, wordt het extra complex. Het
brein van een hoogsensitieve jongere verwerkt prikkels diepgaander én
uitgebreider: niet alleen de leerstof, maar ook de omgeving, de sfeer in
huis, de toon van een opmerking, de spanningen tussen klasgenoten of
verwachtingen van ouders komen binnen.
Die overprikkeling vertaalt zich in piekergedrag, uitstelgedrag,
faalangst of zelfs fysieke klachten zoals hoofdpijn of vermoeidheid. Wat
van buitenaf soms lijkt op 'luiheid' of 'gebrek aan motivatie', is in
werkelijkheid vaak verlamming door interne druk.
Onderzoek
van dr. Sandra L. Schneider (University of South Florida) toont aan dat
jongeren met een hoge cognitieve intensiteit baat hebben bij expliciete
leerstrategieën om overbelasting te vermijden. Ze kunnen grote
hoeveelheden informatie aan, maar hebben houvast nodig om die informatie
te structureren. Als dat ontbreekt, lopen ze vast in hun eigen
complexiteit.
Ook
het werk van psychologe Elaine Aron, bekend van haar baanbrekend
onderzoek naar hoogsensitiviteit, benadrukt het belang van
herstelmomenten. Jongeren met een hooggevoelig zenuwstelsel hebben méér
rust nodig om informatie te verwerken, én om hun emotioneel systeem in
balans te houden. Een studieritme met weinig pauzes, een druk
gezinsklimaat of continue prestatiedruk zorgen bij hen sneller voor
uitputting en blokkades.
Bovendien
is motivatie bij deze jongeren sterk gekoppeld aan zingeving. Een
leerstofpakket dat als zinloos aanvoelt, roept weerstand op. En wanneer
het gevoel ontstaat dat ‘het toch nooit goed genoeg is’, haakt een
perfectionistisch brein af. Dit zorgt ervoor dat veel hoogbegaafde
jongeren bij examens precies op hun zwakke plek geraakt worden: hun
behoefte aan autonomie, overzicht en betekenis.
|
Reacties
Een reactie posten