vrijdag 31 januari 2014

The Young Read


Heel happy gisteren toen ik in de bibliotheek een foldertje vond: The Young Read - Leeslijst Engelstalige literatuur voor jongeren.

Meteen eentje meegenomen en ik moet zeggen dat ik heel blij was met hun selectie!
Niet alleen hebben ze een leuke selectie opgenomen, de boeken worden ook nog eens gesorteerd volgens 'graad' van moeilijkheid gaande van eenvoudig - vlot leesbaar tot ervaren lezers.

Boyne, John - The boy in the striped pijamas
Brooks, Kevin - Black rabbit summer
Burgess, Melvin - Junk
Campion, Jane - The piano
Chevalier, Tracy - Girl with a pearl earring
Drabble, Margaret - The millstone
Du Maurier, Daphne - Rebecca
Eugenides, Jeffrey - The virgin suicides
Fitzgerald, F. Scott - The great Gatsby
Foer, Jonathan Safran - Extremely loud and incredibly close
Fowles, John - The collector
Garland, Alex - The beach
Golding, William - Lord of the flies
Haddon, Mark - The curious incident of the dog in the night
Harris, Joanne - Chocolat
Hornby, Nick - About a boy
Hornby, Nick - Slam
Lalwani, Nikita - Gifted
Levin, Ira - The Stepford wives
Lingard, Joan - Across the barricades
Lodge, David - Out of the shelter
MacCourt, Frank - Angela's ashes
Mac Ewan, Ian - Atonement
MacEwan, Ian - The cement garden
Moore, Brian - Lies of silence
Morpurgo, Michael - Private Peaceful
Orwell, George - Nineteen eighty-four
Peet, Mal - Tamar
Pullman, Philip - His dark materials
Rhue, Morton - The wave
Rosoff, Meg - What I was
Salinger, J.D. - The catcher in the rye
Shriver, Lionel - We need to talk about Kevin
Sutcliffe, William - Are you experienced?
Tartt, Donna - The secret history
Tey, Josephine - Brat Farrar
Tolkien, J. R. R. - The hobbit
Wilde, Oscar - The picture of Dorian Grau
Zusak, Markus - the book thief

Een mooie lijst van zowel klassiekers als moderne auteurs.  Leuk is ook dat er een heleboel van deze boeken zijn verfilmd, hetgeen altijd tof is.

Voor mij werkt in dat geval - eerst de film zien en dan pas het boek lezen.  Anders ga ik iedere keer weer boos of teleurgesteld na zo een film naar huis.  Want het is absoluut NOOIT zoals het was in mijn hoofd.  Typisch HSP zeker ? :-)  Dat krijg je met die beelddenkers.

Je kunt de lijst ook terug vinden op de boekenpagina van de Mannaz school website.  Ik doe mijn best om dit jaar alle boeken te lezen en zal van elk boek dat ik gelezen heb een verslag en/of samenvatting op de Boeken Boeket pagina.

Geniet van je weekend met ... uiteraard een goed boek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten